Monday 30 January 2012

KEGAGALAN DALAM HIDUP / FAILURE IN LIFE

Menceburi pernanaman gaharu atau penjual teras telah di monopoli oleh kaum lelaki di Malaysia.
Tetapi bagi saya, minat yang mendalam dalam penanaman sudah di terapkan oleh bapa saya. Meskipun , saya sebagai wanita, ia bukan penghalang bagi mencapai cita2. Alhamdulilah, adik lelaki saya juga mula berminat untuk menanam gaharu. Kita sebagai generasi muda, mestilah memupuk sikap keusahawanan dan juga ingin menimba ilmu.
Saya telah berkecimpung dalam berbagai sektor sebelum ini.Ada yang gagal , ada juga masih bertahan sehingga kini, alhamdulillah.
Saya amat berbangga mempunyai bapa yang suka berniaga. Meskipun, banyak  rintangan yang menimpa, tetapi dia masih tidak berputus asa untuk mencapai cita2nya. Begitu juga ibu saya, yang amat berkerja kuat untuk kami sekeluarga. Semasa berkerja dengan kerajaan, dia masih membuat kerja sambilan menjahit di rumah untuk menolong ayah. Pendek kata, buka saya saja, kedua2 kakak saya juga jenis tak duduk diam, buat kerja sambilan sambil makan gaji. Tak habis lagi, abang2 ipar saya juga berkecimpung dengan bisnes sendiri.
Alhamdullilah, saya berharap semua akan sukses dan mestilah saya juga :). Kegagalan bukan suatu yang mesti di ambil sebagai negatif tetapi sebagai pengalaman yang mengajar kita lebih berhati2.

Wasaalam.

..............................................................................................................

Involving in the agarwood plantation or selling agarwood has monopolize by men in Malaysia.But for me, the deep interest towards agriculture has been taught by my father. Even though,im a woman, it is not an issue for me to achieve my goal in life.Alhamdullilah, my brother starting to show his interest  in planting agarwood as well. We as the young generation , has to have entrepreneurship attitude and to gain more knowledge.
I have been in many types of business before. There are failures ,and there are still maintain till now,alhamdulillah.
i am proud to have a dad who loves doing business. Even though, many problem occurs, but he never give up to achieve his goal. Same as my mother, who works so hard for our family. During her day working with the government till retired, she still works as a part time tailor to help my dad. To shorten things up, not only me, my two sisters who cannot only sit, work part time while working with the government. Not finish yet, even my brother in laws are doing their own business.
Allahmadullilah, i hope that all of them will  succeed  and of course me too. :) Failure is not  to be taken as a negative approach but as an experience  which teach us to be careful in the future.

No comments:

Post a Comment