Sunday 29 January 2012

SELAMAT DATANG /WELCOME/BIENVENUE

Selamat datang ke blog saya. Minat yang mendalam tentang gaharu mencetus idea bagi menulis blog ini.
Saya telah memulakan penanaman gaharu pada awal 2011. Sebelum itu bapa kesayangan saya telah menanam sebatang gaharu yang sehingga kini berumur 5 tahun. Pada mulanya, saya telah berjinak-jinak menjual gaharu bersama tunang saya ke luar negara, dan alhamdulilah, adalah dapat sedikit keuntungannya. Selepas masalah bekalan, saya telah mengambil keputusan menanam sendiri gaharu untuk jangkapanjang. Berbekalkan kemahiran bapa saya, yang amat meminati pertanian, kami telah menanam gaharu di tanah bapa saya di north peninsular. Tanah tersebut telah banyak pokok sentang sebelum ini, di mana gaharu tersebut di tanam di celah2 pokok sentang.
Alhamdullilah pokok2 tersebut membesar dengan baik sekali. Sekarang, saya sedang merancang menanam lagi di tanah peninggalan arwah datuk di selatan semenanjung, insyallah jika ada rezeki dalan beberapa bulan lagi akan bermula.
.........................................................................................................

Welcome to my blog. The deep interest towards gaharu or agarwood makes me started this blog. I started to plant agarwood since early 2011. Before that, my beloved father had plant 1 tree , till now age 5 years old. Since a few years back, i started to sell agarwood with my fiancee to oversea, and alhamdulilah , we manage to earn some profit. After the problem occur with the stock, i decided to plant the trees for long term plan. With the expertise of my father, whom who is interested in algiculture, we decided to plan in my father's land in the north peninsular. Though, that land full with Sentang tree( lightwood ) , we still manage to plant gaharu between those trees.
Alhamdullilah , the trees are growing well. Now, i am planning to plan more on my grandfather's land in south peninsular . Insyallah, if  there is 'rezeki' , in a few more months,  i will start.

No comments:

Post a Comment